Jumaat, 5 Disember 2008

Akronim (Bahagian 1)

Rata-rata antara kita dibesarkan dengan pendidikan konvensional di mana para penjaga menghantar kita ke sekolah untuk menuntut ilmu. Sama ada sekolah menengah mahupun sekolah rendah kita didedahkan kepada pengetahuan yang mampu membimbing kita ketika dewasa kelak. Salah satu pelajaran kegemaran aku ialah Kata Singkatan ataupun lebih dikenali dengan Akronim.

Akronim bermaksud kependekan yang terbentuk daripada gabungan huruf-huruf pertama atau suku kata beberapa perkataan yang boleh diujarkan sebagai satu perkataan. Misalnya 'MILF', yang membawa maksud 'Moro Islamic Liberation Front'. Mengapa, kurang percaya? Aku positif, mesti ramai pengunjung yang inginkan jawapan berlainan untuk singkatan 'MILF' tadi. Aku cuma memberi jawapan yang jujur. Okey, kita teruskan.

Bagi episod kali ini, akronim yang akan kita bincangkan di sini hanya terhad kepada jenama rokok sahaja. Mesti ramai di antara pengunjung yang biasa dengar bermacam-macam teori mengenai singkatan jenama rokok. Umpamanya, DUNHILL. Yang biasa aku dengar mengenainya ialah seperti ini:

DUNHILL = Dunia Umpama Neraka, Hidup Ibarat Layang Layang

Baiklah, kita pergi kepada contoh yang lain pula.

SALEM = Sampai Abang Lembik Engkau Main

WINSTON = Wa Ingat Nak Stim, Tapi Orang Nampak

KENT = Kenapa Engkau Nak Tau?

SURYA(Gudang Garam) = Sesuai Untuk Remaja Yang Aktif

LM = Terdapat beberapa tafsiran, antaranya; Lelaki Macho & Lancau Mari

Bagaimanapun, yang paling klasik bagi aku ialah jenama rokok MARLBORO. Ini disebabkan tafsiran singkatan untuk jenama ini boleh diterbalikkan untuk menjadi sebuah cerita. Mari kita amati keajaibannya. Sila perhatikan kotak rokok MARLBORO anda dan mulakan bacaan ini:

MARLBORO = Mari Abang Rasa Lubang Burit, Oh, Rasa Oren
OROBLRAM = Oh, Rasa Oren. Bukan Lah, Rasa Anggur, Mmm...
MARLBORO = Mana Ada Rasa Lah Bodoh, Orang Rasa Okey!

Sehingga bertemu lagi di episod yang akan datang. Aku sudahi coretan kali ini dengan ucapan, 'Mamak, Angkat Rokok La! Bodoh! Orang Ramai Oo!'

7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kelakar.
Aku suka.

Fakyew berkata...

lancau mari taik hang!

Elly Rocker berkata...

haha! pantat hang le!!!

zirasidek berkata...

hang ade pantat ke?

zizou berkata...

rokok saat mender pulak

Dude berkata...

haa...
menarik nih..

Ahmad Indra Putra berkata...

SAAT - saat aku amat terdesak